?Ha tetszett a múzeumi program, a csillagra kattintva értékelheti. A programot a Facebookon is ajánlhatja a Facebook Tetszik gomb segítségével. Kérjük, az oldal alján írja meg véleményét vagy tekintse meg, mások hogyan vélekedtek a programról | Életszőnyeg | Ujházi Péter kiállítása Lejárt program | település: | Budapest | | múzeum neve: | Műcsarnok | | program helyszíne: | 1146 Budapest, Hősök tere | | program típusa: időszaki kiállítás | célközönség: általános iskolások, családok, felnőttek, iskolák, középiskolások, nyugdíjasok, pedagógusok | | A kortárs művészet kiemelkedő alakja UP, azaz Ujházi Péter Érdemes Művész. Eddigi öt évtizedes életművéből válogattuk az anyagot a kiállításra, melyen, többek között, a művész látványelvű és metaforikus önábrázolásai, szűkebb környezete, Nadap egyéni felfogású tájábrázolásai és világának hétköznapi emberi történéseit bemutató festményei, dobozművei és kerámiái láthatóak. | 1966-ban Ujházi Péter, Bernáth Aurél tanítványa, diplomás festőként tér vissza szülővárosába, Székesfehérvárra, ahol azóta is él és dolgozik. Az Életszőnyeg című kiállítás öt évtized képzőművészeti terméséből, a kétezernél több festményből, grafikából, kollázsból, doboz-asszamblázsból és kerámiaszoborból mutat be egy válogatást. Az első teremben a művész korai, realisztikus önarcképei, az évek során egyre ironikusabb, humorosabb önábrázolásai és metaforikus én-képei láthatóak. A művész gyakran ábrázolja magát különböző élethelyzetekben, alkimista festőnek, tengerparton motívumot kereső tájképfestőnek, vagy éppen világjáró vándorfestőnek. Máskor mutatványos szerepkörben mutatkozik meg, hátán a teatrum mundival, a dobozokba zárt világszínházzal rója a végtelenbe futó utakat. A metaforikus én-képek között felbukkan a bohóc is, a cirkuszi világkép kulcsfigurája, a művészlét tradicionális szimbóluma. A hétköznapi eseményeket elbeszélő jelenetek egyike a Találkozás, mely egyszerre két híres művészettörténeti találkozásra is reflektál: a Bonjour Monsieur Courbet című képre és az azt parafrazeáló Bonjour Monsieur Gauguin című festményre. Ujházi egy ivócimborával találkozik, s ennek örömére hörpintenek fel egy korty italt. Az önreflektáló művek megkérdőjelezik az objektív valóság létezését, az ábrázolás tárgya a művész önmaga és a személyesen megélt szituációk. Ujházit egyszerre látjuk belülről és kívülről, a művész képes különválasztani önmagát önmagától. Ez az önvizsgálat, a saját énjén való töprengés az önmegismerés eszköze. Egyszer a művész arra a kérdésre, hogy miért szerepel oly gyakran képein, ezt válaszolta: „Mert közel vagyok magamhoz, mert én is ott vagyok a történetben, a csatában, a kocsmában, a szabadban, a vasútnál. Mindenütt ott kell legyen a festő, ha egyszer szeretek vasutat, vagy síneket festeni, miért ne állhatnék ott. Amúgy bármilyen profi módon van is előállítva a kép, kell, hogy látsszak, a kép engem sem takarhat el.”
A hetvenes évektől Nadap vált Ujházi alkotómunkájának egyik fő helyszínévé. A Velencei-hegységet átszelő út mentén fekvő település az ún. szintezési ősjegyről nevezetes, ami Magyarország legfőbb viszonyító pontja. A Székesfehérvár és Nadap közötti, húsz kilométeres távolságot a festő gyakran biciklivel tette meg. „Azt hiszem, az egész működésemhez kellett a bicikli. Gyorsaságot jelentett, meg lehetőséget, például hogy olyan helyszínekre eljussak, ahova gyalog nem mentem volna el. Ennek a vidéki biciklis sebességnek van köze a látásomhoz, a mozgó képeimhez.” A kiállítóterem néhány festményén ezt a sajátos térlátást tanulmányozhatjuk. A művész a különböző nézőpontból ábrázolt látványokat szimultán módon rendezi el, mozgás érzetét keltve a kép szemlélőjében. Egy másik műcsoportot alkotnak a tájképek és a lombképek. Az impresszionisztikus gesztusokkal megfestett természetképekkel a művész a tájképfestészet megújítására törekszik. A négyzetes arányú festmények legtöbbször nyitott kompozíciói lehetőséget adnak az építkezésre, a végtelenségig folytatható tájciklusok létrehozására. Nadap a tájélmény mellett inspirációt jelentett a narratív képekhez is. Az itt készült kocsmaképek, az embervilág ábrázolásai már jelzik a művész érdeklődésének egyik fő irányát: Ujházi a hétköznapi történések, az emberi sorsjátékok krónikásául szegődik.
A harmadik teremben az emberi televény, az olykor pokoli tenyészetként vízionált világszínház látható, a korai ábrázolásoktól a nyolcvanas évek piramisos képeiig és az új század elején Budapesten festett, egy-egy közlekedési csomópontot feltérképező tömegjelenetekig. Ujházi így vall az Örs vezér téren és a Kőbánya-Kispest metróállomás környezetében megtapasztalt és képein kibeszélt látványokról: „Ronda a világ, közelebb vannak a robbantások, a világ összes rémhírét hamarabb megkapod, szinte azonnal látható és hallható mindenféle katasztrófa. Ezekkel él együtt az ember, s ehhez jönnek a saját látványai. Mindezek ellenére nem hiszem, hogy ez egy rendkívüli kor lenne.” A kiállítás záróképe, a Belvárosi rém gondolatvilágával a fővárosi víziók folytatója, de a helyszín most a mester szülővárosa, Székesfehérvár. Ujházi nem ítélkezik, csupán felmutatja a visszásságokat, az emberi gyengeségeket, s ha el is keseredhetünk olykor, a művész humora és iróniája fájdalomcsillapítóként hat, az anyagokban gazdag, káprázatos festői és szobrászi látványok pedig felderítenek. De eszünkbe juthat a 18. században élt Horace Walpole-nak a maga koráról írt híres kijelentése is, mely különösen illik Ujházi Péter világlátására és művészet-felfogására: „A világ azok számára, akik éreznek, tragédia, akik gondolkoznak, komédia.
Kurátor: Nagy T. Katalin
| | Honlap: | http://mucsarnok.hu/kiallitasok/kiallitasok.php?mid=H4s5c7RnglACl2RboTTkBA&tax=560c5eec6098a | | E-mail: | mucsarnok@mucsarnok.hu | | | | | | Programidőpontok: | 2021. OKT 16. - 2021. DEC 05. 10:00 - 18:00 | | | | |
| | | A múzeum további programjai | | | Kiemelt tematika: Többszólamú múzeum | | | | Matzon Ákos: Térkereső | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: időszaki kiállítás | | Matzon Ákos művészete a festészet, szobrászat és grafika határterületén, a geometrikus absztrakció körébe tartozik, de alkotásainak vállaltan transzcendens jellege továbblépés az abszolút festészet narratíva-mentességéhez képest.
| | | | | | | | Kiemelt tematika: Többszólamú múzeum | | | | Sváby Lajos arcai | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: időszaki kiállítás | | A kiállítás reprezentatív válogatást nyújt Sváby Lajos kora ifjúságától élete utolsó szakaszáig született önarcképeiből, melyek a jegyzetszerűtől a komplett festményig, a vázlattól az önálló műig egy nagy formátumú mester önvallomásos, szabad és rendkívül személyes munkái. A tárlaton Sváby vörös krétával rajzolt Genezis sorozata is helyet kap, mely Mózes első könyvének a Teremtésről írt sorait jeleníti meg, annak tanulságaival és költészetével együtt. | | | | | | | | Kiemelt tematika: Többszólamú múzeum | | | | Pet’R – rajzok, képek. Kovács Péter emlékkiállítása | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: időszaki kiállítás | | Kovács Péter képzőművész emlékkiállítása részleges, vázlatos, az életmű lényegi jegyeit felvillantó gyűjteményes tárlat, amely a művész korai, pályakezdő korszakból származó néhány művének bemutatása mellett az 1990- es évektől kibontakozó életmű legjelentősebb, leginkább egyéni módon kimunkált alkotásaira koncentrál. Kovács Péter művein a vékony, meg-megremegőn, látszólag céltalanul futó vonal egyszer csak váratlanul összegabalyodik, eszeveszett gubanccá szerveződik, helyenként sötét folttá, foltrendszerré alakul, és váratlanul kirajzolja a felismerhetetlenségek talányaiba burkolózó test- és fej-alakzatokat. | | | | | | | | Kiemelt tematika: Többszólamú múzeum | | | | Részben az egész | Baranyay András kiállítása | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: időszaki kiállítás | | Baranyay művészi érdeklődésének fókuszában az emberi test állt, a kiállítás a legkorábbi festményektől és grafikáktól indulva bemutatja a teljes életmű keresztmetszetét, tematikusan és hozzávetőleges időrendben vonultatja fel a munkákat. A tárlat a 125 éves Műcsarnok és a 30 éves fennállását ünneplő MissionArt Galéria közös rendezésében jött létre. | | | | | | | | Kiemelt tematika: Többszólamú múzeum | | | | Az esetlegesség rétegei | Pilinszky János fényképei | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: időszaki kiállítás | | Pilinszky képi érzékenységének, állóképekhez való vonzódásának – oratóriumát, színdarabjait és verseinek jórészét állóképeknek nevezte – hű lenyomatai a Műcsarnokban most kiállított, ritkán látható képek. A kiállítás a Pilinszky 100 programsorozat részeként, a Kertész Imre Intézettel való együttműködés keretében valósul meg. | | | | | | | | Múzeumi őszbúcsúztató – Engedd el magad! | | | | Műcsarnok Filmkör | Wolfgang Becker: Good bye, Lenin! | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: filmvetítés | | Beszélgetések filmekről
napi téma:
Wolfgang Becker: Good bye, Lenin! (2002)
Előadó: Hirsch Tibor | | | | | | Műcsarnok Filmkör | Luis Buñuel: Viridiana | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: filmvetítés | | Beszélgetések filmekről
napi téma:
Luis Buñuel: Viridiana (90 perc, 1961)
Előadó: Mátyás Péter | | | | | | | | Kiemelt tematika: Többszólamú múzeum | | | | Wehner Tibor kurátori tárlatvezetése Kovács Péter kiállításán | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: tárlatvezetés | | Wehner Tibor nyitó kurátori tárlatvezetése a Pet’R – rajzok, képek Kovács Péter emlékkiállításon.
| | | | | | | | Kiemelt tematika: Többszólamú múzeum | | | | Kezeket előre! Művészetpedagógiai foglalkozások osztályoknak | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: kézműves foglalkozás, műhelyfoglalkozás, múzeumi foglalkozás | | A Baranyay András kiállításához kapcsolódó művészetpedagógiai foglakozáson többek között a láthatatlanságról és a látható kezekről is beszélgetünk. A foglakozáson elkészítjük a kiállított képek inspirálta érzékeny hangulat lenyomatait, amit az alkotók természetesen magukkal vihetnek, hogy tovább gondolkodjanak, róla vagy egyszerűen csak megőrizzék a közös alkotás egyedi, különleges élményét. | | | | | | | | Múzeumi őszbúcsúztató – Engedd el magad! | | | | Műcsarnok Filmkör | Federico Fellini: Ginger és Fred | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: filmvetítés | | Beszélgetések filmekről
napi téma:
Federico Fellini: Ginger és Fred (Ginger e Fred, 1986)
Előadó: Báron György | | | | | | Nagy T. Katalin tárlatvezetése Ujházi Péter kiállításán | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: tárlatvezetés | | Tárlatvezetés Nagy T. Katalin Németh Lajos-díjas művészettörténésszel, a kiállítás kurátorával Ujházi Péter Életszőnyeg című kiállításán. | | | | | | Baksai József kurátori vezetése Sváby Lajos kiállításán | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: tárlatvezetés | | Tárlatvezetés Baksai József festő, grafikusművésszel, a kiállítás kurátorával a Sváby Lajos arcai című kiállításon.
| | | | | | | | Múzeumi őszbúcsúztató – Engedd el magad! | | | | Műcsarnok Filmkör | Henry Hathaway: Álmok kertje | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: filmvetítés | | Beszélgetések filmekről
napi téma:
Henry Hathaway: Álmok kertje (Peter Ibbetson, 85 perc, 1935)
Előadó: Nagy V. Gergő
| | | | | | | | Tiétek is a múzeum! | Lejárt program | Program helyszíne: Budapest | Program típusa: időszaki kiállítás | | A Múzeumok Őszi Fesztiválja programjához csatlakozva a Műcsarnok köszönetét fejezi ki a azok felé, akik a koronavírus-járvány ideje alatt a frontvonalban szolgáltak és szolgálnak. Egy-egy napra ingyenesen fogadjuk az érdeklődő munkaközösségeket időszaki kiállításainkon 10-18 óra, csütörtökön 12-17 óra között. | | | | | | | | | |